Mark- och vattenområden på Asperö som inte är tomtmark samägs av de fastigheter som har del i Asperö bys skifteslag. Markerna kallas även utmarker och förvaltas av Asperö Bys Samfällighetsförening även kallad Byalaget. Asperö By:s Samfällighetsförening äger och förvaltar även ett antal öar utanför Asperö såsom Rivö, Stångerholmen, Kråkeskären med flera.
En del av marken arrenderas för symboliska summor ut till öns föreningar. Samfälligheten arrenderar även ut mark till några fritidshus, privata bodar och bryggor.
På den samägda marken är inte ägandet uppdelat i utstakade områden utan i en procentsats av den totala ytan. Alla fastigheter på ön har inte samma andel i samfälligheten och en del fastigheter saknar helt andel. När laga skiftet avslutades för Asperö 1959 var det 22 fastigheter som erhöll andelar. I stort sett hela det område som tillhört inägorna delades upp i tomter och fördelades efter 1788-års andelstal bland befolkningen.
Därefter har några av fastigheterna sålt eller skänkt andelar till andra fastigheter på ön. Det sker fortfarande handel med andelar mellan öns fastigheter. Idag är det 88 fastigheter (av öns 212 fastigheter) som är medlemmar i Samfällighetsföreningen. Ägarandelen varierar från 0,0595 procent till 8,3119 procent.
Samfällighetens arbete
Samfälligheten arbetar för en positiv utveckling samt god miljö på Asperö. Utgångspunkten för Samfällighetens arbete är Asperös bästa. Samtliga öbor är välkomna att lägga fram önskemål och synpunkter inom Samfällighetens ansvarsområden. Kontakta gärna styrelsen om du har idéer för hur Asperö kan utvecklas.
Grunderna för förvaltningen beskrivs i Samfällighetens stadagar§3:
”Samfälligheten skall förvaltas till gemensam nytta för de ingående delägarna. Samfälligheten Asperö S:2 skall i möjligaste mån bevaras och underhållas.
Följande bör eftersträvas och sörjas för:
- En sund ekonomi
- En positiv utveckling samt god miljö på Asperö inom samfällighetsföreningens ansvarsområde
- Nybyggnads-, reparations- och underhållsplanering.”
Samfälligheten styrelse arbetar framför allt med arrendefrågor, naturvård, godkännanden av byggärenden som berör S1 och S2. Under många år har styrelsen arbetat för en ny detaljplan som förväntas bli godkänd under 2024. Beslut fattas antingen av Samfällighetens styrelse eller av årsstämman.
Samfällighetens intäkter kommer från arrendeavgifter. Pengarna används både till långsiktiga projekt som detaljplanen samt löpande underhåll som t.ex. gräsklippning, trädfällning med mera.
För att underhålla Slingan, Musta och Valen anordnar Samfälligheten arbetsdagar tillsammans med öns övriga föreningar. Under 2023 har Samfälligheten haft flera arbetsdagar där både medlemmar och icke-medlemmar deltagit. Styrelsen är tacksam för detta engagemang.
Samfällighetens styrelse
Styrelsen väljs på Samfällighetens årsstämma. För närvarande består styrelsen av
Anders Dahlberg, ordförande
Ann Kaufmann, kassör
Christina Olivecrona, sekreterare
Hans Larsson
Ingemar Taube
Niklas Rosengren
Du behöver tillåtelse från styrelsen
- för att lägga upp material tillfälligt på Östra Plan
- bygga altan/bod/Attefallshus närmare än 4,5 meter till Samfällighetens mark. Tänk på att alla vägar tillhör Samfällighetens mark.
Mejla till aspero.byalag@gmail.com om du behöver godkännande från styrelsen.
Om du behöver ta ut motorfordon till ön är det Asperö Vägförening du ska kontakta för att få tillstånd.